Gezond slapen

Langer gezond blijven? Volg dan deze drie tips

Van kleins af aan wordt het er al ingestampt: eet gezond, beweeg genoeg en zorg voor je lichaam. Dit is niet alleen goed voor nu, maar ook voor de toekomst! De manier waarop je nu voor jezelf zorgt heeft een hele grote impact op hoe je gezondheid er in de toekomst aan toe is. Begin daarom nu met goed voor jezelf te zorgen, zodat je later ook nog gezond bent en mogelijk langer thuis kunt blijven wonen mocht je dat wensen. Zou je daar graag meer informatie over willen? Dan kunnen wij je doorverwijzen naar Well-Fair! Well-Fair is de specialist op het gebied van slapen & zitten. Zo kun je hier bijvoorbeeld terecht voor een seniorenbed hoog laag. Maar voor nu, hier zijn drie dingen die jij kunt doen om langer gezond te blijven.

Veel lopen

Lopen is een van de makkelijkste en meest toegankelijke manieren om gezond te blijven. Het is niet alleen goed voor je spieren en botten, maar ook voor je hart! Wanneer je loopt, komt je lichaam in actie en kan je bloed goed doorstromen. Ben je niet gewend om te lopen? Dan kun je dit stap voor stap aanpassen. Je hoeft niet meteen een uur te gaan lopen elke dag. Je kunt beginnen met het nemen van de trap in plaats van de lift op werk! Doe een kort rondje om het blok heen voor een kwartiertje in de avond. Bouw het langzaam op. Dit geldt voor alle leeftijden.

Genoeg slapen

Te weinig slaap lijkt aanvankelijk misschien niet veel gevolgen te hebben, maar wanneer het voor een lange tijd aanhoudt kan het voor problemen zorgen. Wanneer je niet genoeg slaap hebt wordt je sneller ziek, heb je grotere kans op allerlei ziektes en condities, en wordt je vergeetachtiger. Dit kan je enorm gaan benadelen niet alleen in het heden, maar ook in de toekomst wanneer je wat ouder bent en je lichaam die slaap echt nodig heeft.

Let op met wat je inneemt

Dit geldt voor je eten, drinken (denk aan alcohol), medicatie en drugs. Let er op! Iedereen weet hoe belangrijk het is om goed te eten en niet te veel alcohol te drinken. Verder is het overmatig gebruik van medicatie en drugs ook zeker niet de bedoeling. Soms merk je de effecten meteen, maar het kan ook jaren duren voordat je echt de gevolgen leert kennen. Denk aan overmatige alcoholconsumptie. Lekker veel drinken in het weekend is nu heel erg gezellig, maar in de toekomst kan het voor grote problemen zorgen met je lever of je brein.

Verandering en verbetering gebeurd niet zo een, twee, drie. Vooral niet met je lichaam. Dit heeft tijd nodig, en geduld is dus essentieel. En verder hoef je je niet kapot te trainen in de sportschool om op en top gezond te zijn, alle beetjes helpen! Zorg dus goed voor jezelf, je toekomstige ik zal je dankbaar zijn.